Народне мистецтво. Кращий твір року. 2016-2017-2018

Народне мистецтво.Кращий твір року.2017.2018.2019Традиційно, упродовж 14 років, в Україні реалізується проєкт-конкурс народного мистецтва, який презентує кращі здобутки в галузі образотворчого та декоративно-ужиткового мистецтва майстрів народної творчості. Своєрідним літописом мистецьких досягнень українських народних мистців з усіх куточків нашої держави, є видання альбому-каталогу, який містить кращі твори, розподілені за основними видами народного мистецтва (народне малярство, декоративний розпис на склі, витинання, ткання, вишиття, кераміка, дерево (різьблення, випалювання), дерев’яна іграшка, плетіння з кукурудзяного листя, вибійка, лялькарство, нанизування та ткання бісеру, писанкарство, головні убори, народні строї, декоративні вироби з металу тощо).

Буковинські народні умільці, творчо об’єднані у двох осередках Національної спілки майстрів народного мистецтва України – Буковинському та Чернівецькому обласному, постійно беруть участь у різноманітних мистецьких конкурсах, фестивалях, виставках та щорічно долучаються до національного конкурсу «Кращий твір року».

У 2016 році у Всеукраїнській виставці-конкурсі взяли участь 39 народних майстрів з Буковинського осередку Національної спілки майстрів народного мистецтва України та 15 народних мистців з Чернівецького обласного осередку. Примітно, твори буковинців представлені фактично у всіх вище перелічених видах народного мистецтва та з погляду народної традиційної культури відзначаються глибиною змісту, багатогранністю, мають виразний місцево-етнічний колорит, неповторні за формою та технологією виготовлення. Всього на розгляд журі було запропоновано 54 вироби, 11 з яких потрапили до числа кращих творів. Це, зокрема, витинанка «Весняний порив» Василя Беженаря, тканий рушник «Буковинська полонина» Андрія Остапченка, різьбленні тарелі – «Промінь віри» Галини Бенько і «Єднання роду» Ростислава Бенька, сільничка Володимира Ворончака, писанка Ірини Кольберт, гердани – «Кохання» Галини Сетни, «Барви Буковини» Миколи Новака і «Український рушник» Ганни Ватаманюк, комірець з бісеру Діани Новак, згарда Івана Задорожного.

Детальніше...

Олещук Іванна, Шкрібляк Микола. Гуцульський ліжник: дискурс через віки

huculskyj-lijnyk-dyskursУ праці комплексно досліджено основні етапи становлення та розвитку гуцульського ліжникарства з широким оглядом трьох основних осередків: косівського, рахівського і путильського. Вперше охарактеризовано власне буковинський ліжник та акцентовано на його особливостях: технології виготовлення, орнаментальних композиціях, колористиці, символіці та духовному значенні.

Автори Микола Шкрібляк та Іванна Олещук спиралися не тільки на авторитетні наукові джерела з поданим точним їх описом у кінці видання, а й послуговувалися зібраною інформацією та матеріалами з власних науково-дослідних експедицій, які проводилися на Путильщині, завдяки чому вдалося не тільки відшукати тих, хто пам’ятає і добре знає процес виготовлення ліжників (а це сімнадцять респондентів, список яких подається у книзі), а також виявити унікальні зразки традиційних буковинських ліжників. До того ж у виданні згадуються імена народних майстринь Путильщини, які виготовляли ліжники в домашніх умовах.Автори книжки намагалися привернути увагу та показати унікальність власне буковинського ліжника, підкреслюючи його автентичність.

Окрасою видання є цікаві літературно-художні матеріали: прислів’я та приказки про вівцю, народні співанки, висловлювання про ліжник і ліжникарство відомих українських майстрів слова та мистецтва (В. Китайгородська, О. Шкрібляк-Прокоп’юк, В. Герасим’юк, Л. Тугай, В. Нагірний, І. Стеф’юк), короткий словничок ліжникарської лексики. Вміщено також неповторну, із сорока восьми строф – співанку-хроніку про ліжник відомої майстрині із Яворова Косівського району Івано-Франківської області – Ольги Прокоп’юк-Шкрібляк.

Окрім текстової частини, велику цінність являє ілюстративний матеріал – архівні та сучасні світлини, які увиразнюють та доповнюють науково-теоретичний аспект книги.


Олещук І., Шкрібляк М. Гуцульський ліжник: дискурс через віки. Науково-експедиційні нариси / І. І. Олещук, М. М. Шкрібляк. – Чернівці : Друк Арт, 2018. – 79 с.

Детальніше...

Палітра мистецьких шкіл Буковинського краю

palitraРозвиток мистецької освіти на Буковині, витоки якого сягають кінця ХІХ століття й пов’язаний з іменами відомих буковинських художників – Юстином Пігуляком та його учнем Миколою Івасюком, який після навчання у Віденській та Мюнхенській Академії мистецтв 1899 року відкрив першу художню школу в Чернівцях, отримавши від буковинського крайового сойму грошову допомогу у сумі 1000 крон. Це дало можливість дітям з незаможних родин безкоштовно навчатися малювати та отримувати теоретичні знання з історії українського та зарубіжного образотворчого мистецтва, слухати курси з рисунка та живопису. Микола Івасюк став мудрим наставником для пізніше відомих у краї митців – Корнелія Дзержика, Пантелеймона Видинівського, Євзебія Ліпецького, які розвивали нові напрямки у малярстві.

Відтак у ХХ столітті на Буковині простежується тенденція до збільшення кількості художніх шкіл, які з 1970-х років почали функціонувати у всіх районних центрах Чернівецької області. Нині на теренах нашого краю діє 11 художніх шкіл та 9 художніх відділень шкіл мистецтв, де навчається понад тисяча учнів. Разом з вчителями вони беруть участь в обласних, всеукраїнських та міжнародних мистецьких конкурсах, виставках, пленерах, проєктах та акціях й здобувають найвищі нагороди.

Детальніше...

Пасічанський Ярослав. Карпатські рапсодії : Альбом творів декоративно-ужиткового мистецтва, різьблення та інкрустації

Пасічанський Ярослав. Карпатські рапсодії Дбайливо підготовлене видання мистецьких творів Ярослава Пасічанського вражає насамперед глибокою за змістом у формі есеїв передмовою письменника, журналіста, заслуженого діяча мистецтв України Мирослава Лазарука. Милує око погрупований за тематичними розділами ілюстративний матеріал з мистецькими творами майстра, світлиниз домашнього архіву, що розповідають про життєві події й творчі досягнення буковинського різьбяра. Особливу увагу привертають поетичні присвяти В.Герасим’юка, В.Колодія, М.Лазарука, список публікацій про народного художника України тощо.

Альбом з творами Ярослава Пасічанського вийшов друком у 2019 році з нагоди 75-річного ювілею майстра. На початку книги у розгорнутому життєписі розповідається про його родину, батько якого був членом ОУН-УПА та служив ройовим сотні Гамалії, працював лісником та з раннього віку прививав своїм дітям любов до природи, навчав помічати деталі навколишньої краси. Таємниці творчого таланту Я. Пасічанського розкриваються в есеях М. Лазарука – «Грушеві рапсодії», «Зажинки гуцульського майстра», «Відлуння новітнього лихоліття», «Триєдність як знак досконалості», у яких поетично й без зайвого пафосу словесно змальовано образ мистця, розкрито особливості його творчої манери, схарактеризовано основні роботи майстра, виготовлених, як правило, з дерева груші.

У альбомі в розділах «Символи України», «Сакральні мотиви», «Краса рятує світ», «Початки творчості» представлено майже сотню різнопланових високохудожніх творів, серед яких різьблені композиції на патріотичну тематику, декоративні пласти, тарелі, різьблені ручні та настінні хрести, каплички, скриньки, вітальні адреси тощо. Примітно, твори майстра зберігаються у понад десяти музеях України та в приватних колекціях Австрії, Англії, США, Канади, Німеччини, Австралії.

Детальніше...

Покиданець Михайло. Вишиванки

Покиданець Михайло. ВишиванкиУпорядник видання М. Шкрібляк у вступному слові «Вишиванки Михайла Покиданця» простежує етапи творчого зростання відомого не лише на Буковині, а й у світі майстра народної вишивки. Зокрема підкреслено, що М. Покиданець у своїх вишиваних полотнах відтворює буковинські, покутські, гуцульські, бойківські, лемківські та подільські орнаментальні мотиви. Крім того, зібрав велику колекцію кращих зразків народної орнаментики для вишивання та розробив цілу галерею візерунків, які свого часу були опубліковані у таких журналах: «Україна», «Наш дім», «Краса і мода», «Народна творчість та етнографія», «Радянська жінка», згодом «Жінка». У передньому слові зауважено, що нині майстер багато уваги приділяє відродженню вишивки Буковини. Водночас у своїх вишиваних роботах творчо переосмислює орнаменти, зібрані понад століття тому відомим австрійським архітектором Еріхом Кольбенгайєром. А серед розмаїття вишиваних творів М. Покиданця вражають колористикою та багатою орнаментикою рушники на тематику шевченківських поезій. Таких у колекції майстра налічується понад два десятки.

Альбом містить зразки вишиваних доріжок та серветок на різдвяну та великодню тематику, фрагменти геометричного та рослинного орнаментів, що увиразнюють особливості західноукраїнської вишиваної традиції.


Вишиванки Михайла Покиданця: альбом / [Упорядкув., вст. ст. М. Шкрібляка ;фото, дизайн В. Цитрака]. – Чернівці : Прут, 2009. – 20 с.

Ольга МЕЛЕНЧУК, кандидатка філологічних наук,

методистка науково-методичного відділу дослідження та популяризації традиційної культури БЦКМ