Грушевська С. І. Одноголосні музичні диктанти для учнів МШ та ШМ

odnogolosВ основні видання – збірка одноголосних музичних диктантів для учнів музичних шкіл та шкіл мистецтв, що налічує 252 мелодії, розподілених за основними розділами з дотриманням порядку зростання їхньої складності та з урахуванням типових освітніх програмних вимог мистецьких закладів освіти. Серед рецензентів та редакторів нотного видання – завідувачка навчально-методичного відділу мистецьких закладів та підвищення кваліфікації працівників культури, методистка вищої категорії Буковинського центру культури і мистецтва Ірина Лесюк.

На початку збірника привертає увагу вступна стаття авторки-упорядниці, викладача-методиста музичної школи №4 м. Чернівців Світлани Грушевської, де запропоновано методичні рекомендації щодо музичного навчання та духовного виховання учнів. У ній визначено алгоритм роботи викладача з навчального курсу «Сольфеджіо», де ключову роль відіграє опанування музичного диктанту для систематичного навчання.

Музичний диктант – це невід’ємна складова музичної грамоти учнів, оскільки така вправа сприяє розвитку музичної пам’яті, внутрішнього слуху, засвоєння теоретичного матеріалу та є одним із найскладніших та найважливіших розділів практичної роботи сольфеджіо, бо йдеться про запис нот на слух.

За словами авторки-упорядниці С. Грушевської, «успішне засвоєння та закріплення навичок запису диктанту є неможливим без послідовного та взаємопов’язаного оволодіння усіма елементами музичної грамоти», зокрема з перших кроків навчання потрібно «прищеплювати учням ладове відчуття всіх ступенів мажору та мінору», допомогти розуміти музичну форму та логіку розгортання музичного матеріалу. Серед основних завдань педагога – дбати про виховання уваги і зосередженості, відчуття ладу та ритму, внутрішнього слуху; розвиток музичної пам’яті, навичок визначення напряму мелодичного руху, правильного запису нотного тексту, емоційно-образного мислення тощо.

До того ж, робота над музичним диктантом проводиться як у класі, так і вдома, де учні опрацьовують кожен записаний диктант, вчаться робити записи музичних уривків з пам’яті. Упорядкований збірник нотних записів та методичні рекомендації допоможуть удосконалити роботу викладача сольфеджіо. 


Грушевська С. І. Одноголосні музичні диктанти для учнів МШ та ШМ. Чернівці, 2022. 58 с.

Ольга МЕЛЕНЧУК,

кандидатка філологічних наук,

методистка науково-методичного відділу

дослідження та популяризації традиційної культури БЦКМ