Пленерні пейзажі Івана Балана

1 9Відображення барвистого багатства натури у природніх умовах можливе лише під час пленеру. Творами живопису, графіки можуть бути не лише пейзажі, а й фігури людей, архітектурні споруди, тварини, яких зображують у природньому середовищі. Один з найкращих буковинських художників, який плідно працює на природі, – Іван Балан.

Відомий графік, живописець, оформлювач народився 2 серпня 1941 року в селі Стрілківці Борщівського району Тернопільської області. Талант молодого художника зростав на ґрунтовній професійній освіті, яку він здобув в Українському поліграфічному інституті ім. І. Федорова у Львові (1975). Працював викладачем Чернівецького культурно-освітнього училища, старшим художником Чернівецького державного університету ім. Ю. Федьковича, з 1982 року – художником Чернівецького художньо-виробничого комбінату Художнього фонду України. Іван Балан - автор живописних і графічних портретів, натюрмортів, пейзажів, а також екслібрисів, плакатів, листівок. За своє творче життя художник проілюстрував і оформив понад 100 книг, які є справжніми взірцями поліграфічного мистецтва.

1 3  1 1   1 5

Благословенний ранок,

2021 р., олія, полотно

Бабина радість,

2010 р., олія, полотно

Газдівство в Комарівцях,

2009 р., олія, полотно

1 6  1 7  1 8 

За парканом,

2010 р., олія, полотно

Засніжені акації,

2017 р., олія, полотно

Зима в Комарівцях,

2020 р., олія, полотно

1 11   1 12 1 13 

Маленький колядник,

2010 р., олія, полотно

На Німчичі,

1991 р., картон, олія, полотно

На Рогізні,

2010 р., олія, полотно

1 14  1 15   1 17

Обігріта сонцем,

2005 р., олія, полотно

Одеські дачі,

1974 р., олія, картон 

Осіння модрина,

2010 р., олія, полотно

Сьогодні Іван Дмитрович – заслужений художник України (2009), член Національної спілки художників України (1992), нагороджений ювілейною медаллю «25 років незалежності України» (2016), активний учасник численних міжнародних, всеукраїнських, обласних конкурсів, виставок. Твори митця зберігаються в музеях Т. Г. Шевченка в Києві, Каневі, музеї І. Котляревського у Полтаві, Ю. Федьковича у Чернівцях, Чернівецькому обласному художньому музеї та у приватних колекціях.

Вагома частина творчості Івана Балана – ліричні пейзажі, в яких присутнє шанобливе ставлення митця до природи та архітектурних пам’яток. Художника зачаровують карпатські простори, краєвиди Буковини, архітектура міст Одеси, Чернівців, Хотина, Тернополя, Євпаторія, селища Стеблива Черкаської області, Комарівки Житомирської області та багатьох інших куточків України. Художник створив більше графічних творів - начерків, зарисовок, рисунків, монотипій, гратографій (чорно-білих та кольорових), ніж живописних пейзажів, виконаних акварельними і олійними фарбами в техніці «а la prima» та лесування. Відомі такі серії живописних робіт Івана Балана «Старі буковинські хати», «Резиденція», «Куполи чернівецьких церков» тощо.

1 2  1 4  1 10 

Біля хати,

1987 р., олія, полотно

Водограйчики,

2004 р., олія, полотно

Луг у жовтні,

1972 р., олія, полотно

1 16  1 24  1 25 

Осіння елегія,

2005 р., олія, полотно

Розстоки,

1991 р.,  олія, картон 

Село Розстоки. Надвечіря,

1992 р., олія, картон 

1 26   1 30 1 32 

Старий бук,

1980 р., олія, картон 

У лісі,

1976 р., олія, двп 

Цвіте примула,

1976 р., олія, двп 

1 34  1 36   1 37

Цвітіння старого сливового саду,

2003 р., олія, полотно

Чернівецькі мотиви,

2021 р., олія, полотно 

Яблуні,

1964 р., олія, двп 

На відміну від полотен, написаних у власній майстерні, пленерний живопис митця просто неба виконаний із особливою майстерністю. У ньому проглядається багатство навколишнього світу та його колористична мінливість, яку передає крізь гру світла, тіней та сукупність рефлексів. Більшість робіт художника виконані у реалістичній манері. Іван Дмитрович пише швидким письмом, широкими пастозними та фактурними мазками за допомогою пензлів та мастихінів різних розмірів і форм леза.

Художник зорово сприймає живу природу, професійно передає на площині паперу, картону чи полотні її загальний тоновий та колірний стан освітлення в різну погоду, час дня та року. Кращі живописні етюди «Яблуні», «Водограйчики», «Одеські дачі», «У Карпатах», «На Німчичі», «Після шторму», «У полоні зими», «Засніжені акації», «Чернівецькі мальви», «Біля хати», «За парканом», «Травневий день», «Ґаздівство в Комарівцях», «На Рогізні», «Грибний дощ», «Поліфонія букового лісу», «Тепла осінь» тощо.

1 18   1 19 1 20 

Осінь у Карпатах. Гори димлять.,

1991 р., олія, картон, полотно 

Осінь,

1967 р., олія, двп 

Острови за стодолою,

2009 р., олія, полотно

1 21   1 22  1 23

Під кечерею, с. Розтоки,

2010 р., олія, полотно

Після шторму,

2021 р., олія, полотно

Поліптих. Варіації,

2001 р., олія, полотно 

1 27  1 28  1 29 

Теплий вечір,

2021 р., олія, полотно

Травневий день,

2016 р., олія, полотно

У Карпатах,

1991 р., олія, картон, полотно

1 33   1 31  1 35

Цвітіння великого саду,

2021 р., олія, полотно

У полоні зими,

2016 р., олія, полотно

Чернівецький мотив,

2020 р., олія, полотно

У вранішню пору Іван Дмитрович пише етюди у світлих тонах, вечірню – у теплих, в похмурі дні – нейтральних. Глибину простору передає він за допомогою перспективи, плановості та холодних глибоких тонів. Намагається зафіксувати миттєвий стан природи, всі її прояви, об’єм природніх форм та фактуру, будуючи все на законах контрасту, гармонії та колориту.

Графічні роботи на пленері митця відрізняються від живописних манерою письма, технічним виконанням лінійного та світло-тіньового моделювання. Більшість з ландшафтних та урбаністичних пейзажів у майбутньому стають підготовчими рисунками живописних робіт. Часто художник виконує рисунки по пам’яті, експериментує, трактуючи по-різному один і той же пейзаж, який побачив насправді, що надає роботі ознак камерності.

Пленерні пейзажі Івана Балана – відображення навколишньої дійсності, природи речей крізь багатий внутрішній світ художника живописною чи графічною мовами на двовимірній площині. А вихід на природу дає можливість митцеві розкрити нові грані творчості, глибше пізнати світ та самого себе.

Альона БЕЖЕНАР,

мистецтвознавиця,методистка БЦКМ