Бабинські килими – рукотворна краса Бессарабії

Любов Накай Листата корзіна закладне ткацтво конопля вовна Серед найважливіших завдань у сфері культури нині важко знайти вагомішого, ніж збереження, дослідження та популяризація елементів нематеріальної культурної спадщини, адже це є та сутнісна основа творчого генія народу, яка утвердить його національну ідентичність та неповторність. На Буковині до обласного Переліку щороку подаються нові самобутні елементи НКС. Бессарабський тканий килим – один із них.

Килимарство – народний художній промисел, який був цінним з давніх-давен, його вартісність – і мистецька, і матеріальна – залишилася і до сьогодні, як окраса інтер’єру житла, але функції значно розширилися. Такий вид народного ткацтва виник з тих часів, коли люди навчилися виробляти пряжу і тканину з волокнистих матеріалів.

Любов Андрущак за ткацьким верстатом

Любов Андрущак

за ткацьким верстатом

Автентичні зразки бабинських килимів Кельменеччини можна побачити не лише у музеях, а й у домашніх оселях. Це кращі здобутки мистецького генофонду не лише Бессарабії, а й України. Багато таких тканих артефактів є у приватних колекціях етнографів, краєзнавців, зокрема у заслуженого діяча мистецтв України Миколи Шкрібляка. У ХХ ст. у селі Бабин відомими були і залишаються майстрині Любов Андрущак, Раїса Кривов’язова, Вікторія Руда, Любов Накай та багато інших.

Нині в цьому селі також відроджується традиція виготовлення килимів. Цим видом мистецтва досі займається майстриня Любов Андрущак, яка передала усі тонкощі цієї важкої і складної праці доньці Наталії Костенюк. Їхні творчі роботи можна оглянути у створеному власному музеї-садибі, що в рідному селі.

Бессарабські килими мають багату історію, художню семантику і стилістику. Найбільшого розквіту таке ремесло набуло наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст., як важливий вид господарської діяльності. Такі безворсові килими мали переважно одношарову будову, складність їхнього орнаменту залежала від кількості кольорів пряжі, порядку снування основи і особливостей переплетення. Килими, як правило ткали на горизонтальних верстатах так званою рахункованою технікою ткання, а також на вертикальних верстатах (кроснах) з використанням техніки кружляння (гребінкове ткання), яка дозволяє ткати орнаментальні мотиви з плавно заокругленими лініями будь-якої складності. Сировина: конопля, льон, синтетика – на основу, вовна – для орнаментального полотна. Нитки піткання виготовлялися за такими етапами: стрижка овець, миття та очищення вовни, сушіння, фарбування рослинними барвниками, ґраблювання, прядіння ниток; виготовлення з них тканин. Вовну на початкових етапах роботи обробляли в «скубарні», яка розміщувалася у селищі Кельменці Чернівецької області. Вовняну пряжу фарбували майстрині природними барвниками, а з кінця ХІХ ст. – фабричними (аніліновими фарбами) в «красільні», яка на той час діяла в Бабині. Згодом, коли закрили це підприємство, майстрині їздили до сіл Бузовиця Кельменецького, Чагор Глибоцького районів Чернівеччини чи у місто Бричани (Молдова). Там розміщувалося кілька котлів з різнокольоровим варивом фарби, а на території приміщення були жердки для сушіння міток.

Вікторія Руда Квітками закладне ткацтво конопля вовна

Вікторія Руда, килим з "Квітами"

закладне ткацтво, конопля, вовна

За орнаментально-стилістичними особливостями килими розрізняють – геометричні, рослинні, геометрично-рослинні, квітково-рослинні, зооморфні та сюжетно-тематичні. Найпоширеніші композиції – поперечно-смугаста, концентрична, сітчаста і вазонна. За орнаментально-композиційною будовою килими мали центральне поле і облямівку, які разом з обрамуванням і тороками складають цілісну художню систему виробу. Центральне поле переважно займав букет, вінок чи корзина квітів, вазон, олені, коти, зайці, лебеді, папуги … Часто один орнаментальний мотив дублювався декілька разів на одному килимі. Облямівка орнаментувалася ромбами, зірками, розетами, галузками та гірляндами квітів, які значно менші за центральний мотив та побудовані в шаховому порядку. Більшість із килимів досягають 4-6 метрів, композиція яких розгортається по горизонталі. Народні назви килимів: «На дві квітки», «На три квітки», «Ленківська квітка», «Листата корзіна», з «Корзіною», «Мачком», «Колоском», «Лебедями», «Оленями», «Котами» та інші.

Кольорова гама орнаментів килимів поліхромна, кольори насичені, але не яскраві, різнодібрані, гармонійно поєднуються, присутнє контрастне зіставлення. У ХVIII ст. фон був переважно чорним, а в ХІХ – простежується чітка система їхнього розташування на білому, жовтому, охристому, блакитному тлі. Облямівка зазвичай тоді була забарвленою у колір протилежний центральному простору, на вужчих сторонах часто була подвійною. Кожен із відтінків килима мав свою народну назву: ясний червоний (червоний), темний червоний (бордовий), ружѐвий жаркúй (яскраво-рожевий), ружѐвий білявий (світло-рожевий), скумпійóвий (оранжевий), яєчний білявий (світло-жовтий), яєчний (жовтий), травнúй (трав’яно-зелений), капустóвий (жовто-зелений), камінкóвий (оливково-зелений), голубий (блакитний), фільóтний (фіолетовий), голѐньке (світло-фіолетовий), сірѐньовий (фіолетово-рожевий), горіхóвий (коричневий) та ін.

За функціонально-естетичними потребами килими призначалися для інтер’єрів хат, храмів, господарських споруд. Ними оббивали стіни над лавками, або під стелею, покривали лави, скрині, ліжко, піч, сани, в рідкісних випадках стелили на підлогу. Часто такі вироби продавали на ярмарках та дарували на всяку нагоду чи подію: придане, помана, в дорогу – оберіг, дарунок на весілля молодим, гостям з інших країв. На весіллях весь «балаган» (намет) обвішували килимами, під час поховання ними застеляли «носілки», на яких несли на цвинтар домовину з покійником.

Раїса Кривовязова Лебедями закладне ткацтво конопля вовна Раїса Кривовязова Оленями закладне ткацтво конопля вовна

Раїса Кривовязова, килим з "Лебедями"

закладне ткацтво, конопля, вовна

Раїса Кривовязова, килим з "Оленями"

закладне ткацтво, конопля, вовна

Одна з важливих експлуатаційно-технічних властивостей килимів – теплоізоляція. Від неї багато в чому залежить зручність житлових приміщень: прохолода влітку, тепло взимку. Так, відомо що вовняний килим здатний знижувати забрудненість повітря в приміщенні, вовна також поглинає велику кількість вологи. Створюють килими і акустичний комфорт, бо поглинають шум.

Наталія Костенюк та Любов Андрущак На дві квітки закладне ткацтво конопля вовна Раїса Кривовязова Ружами закладне ткацтво конопля вовна

Наталія Костенюк та Любов Андрущак, килим "На дві квітки"

закладне ткацтво, конопля, вовна

Раїса Кривовязова, килим з "Ружами"

закладне ткацтво, конопля, вовна

Любов Накай Листата корзіна закладне ткацтво конопля вовна

Любов Накай, килим "Листата корзина"

закладне ткацтво, конопля, вовна

Бабинські килими – унікальні самобутні витвори працьовитих рук народних майстринь, яких маємо цінувати та особливо поважати, сприяти їхній творчій праці хоча б тим, що будемо гордитися їхніми набутками, розповідаючи про феномен бессарабського, бабинського килима усьому світові.

 

Альона БЕЖЕНАР,

мистецтвознавець, методист

науково-методичного кабінету дослідження

та збереження традиційної культури УМЦКБ